امام صادق عليه السّلام و درمان روحى | ... |
همان گونه كه بدن مريض مى شود و سلامت خود را از دست مى دهد و احتياج به معالجه پيدا مى كند تا صحت خود را بازيابد، روح و نفس نيز دچار انحراف مى شود و به سوى رذائل و صفات ناپسند ميل مى كند و در اين هنگام محتاج معالجه مى شود تا به طبيعت اصلى خود برگردد و با اخلاق نيك و صفات حميده متصف شود.
به عبارت روشنتر وقتى صفات ناپسند بر ارواح و نفوس غلبه پيدا كرد و شهوات حيوانى و خواهشهاى نفسانى مسلط شد، صحت و سلامت آن از بين مى رود و نشاط روحى و شفافيت و لطافت خود را كه در حال صحت داشت از دست مى دهد…..
دين حنيف اسلام براى حفظ بهداشت نفوس بشرى، اخلاق فاضله اى را آورده و پيروان خود را به عمل كردن به آن فرمان داده است تا روحهاى آنها را از بديها حفظ كند. همان گونه كه نبوت پيامبر صلاح و اصلاح بشر را از دو ناحيه روح و بدن تضمين كرده و سعادت و زندگى و پيشرفت او را در دو جهان به ارمغان آورده است…..
اكنون نمونه هايى را از درمان روحى و معالجه نفسانى از زبان ائمه(ع) در اينجا مى آوريم كه نفوس را از بيماريهاى نابودكننده فردى و اجتماعى درمان كند البته به صورت مختصر؛
غضب
غضب حالتى در نفس است كه كارهاى معمولى يا غير منتظره آن را به وجود مى آورد و باعث مىشود كه عقل از حالت تعادل خود بيرون بيايد. انسان خشمناك راه درست را نمىشناسد و بر فكر و اراده خود تسلط ندارد و در نتيجه، ذهن مختل مىشود و اعضاى بدن براى خرابكارى و انتقام آماده مى گردد. چون خون هيجان پيدا مىكند و به سرعت به قلب مىرود و از آنجا در تمام رگها منتشر مى شود و به طرف بالاى بدن مى رود و صورت سرخ مى شود و رگهاى گردن باد مى كند و در سينه هيجان به وجود مى آيد و لبها و دندانها مى لرزد و در اين حالت است كه بدن براى انتقام برانگيخته مى شود. شاعر در اين باره مىگويد:
و لم ار في الاعداء حين اختبرتهم عدوّا لعقل المرء اعدى من الغضب
يعنى در ميان دشمنان پس از امتحانى كه كردم، دشمنى سرسختتر از خشم نديدم.
مهمترين عوامل غضب وراثت و بيماريهاست، چيزهايى كه زمينه آن را فراهم مى كند، بسيار است از جمله آنهاست مزاج عصبى و حالتهايى كه از خوردن غذاهاى تند به وجود مى آيد، همچنين محيط و تربيت تأثير فراوانى در تشديد غضب دارد.
بعضىها گفته اند كه عوامل تحريك كننده غضب، عجب و مزاح و ستيزهجويى و حيله گرى و حرص در جمع آورى مال و رسيدن به مقام است و همه اينها اخلاق ناپسنديده هستند و با وجود اين عوامل نمى توان از غضب رهايى يافت و بايد اين اوصاف را تبديل به ضد آنها كرد.
غضب عواقب زيانبار فراوانى دارد و از جمله بيماريهايى است كه نمى توان آنها را بى اهميت دانست مانند سل ريوى و سوء هاضمه و التهاب اعصاب و فشار خون و مانند آنها. گفته شده كه آدم خشمناك گاهى به مرحلهاى مىرسد كه در او مرض سگ هار پيدا مىشود به طورى كه اگر كسى را گاز بزند منجر به فوت او مى گردد و اين نشان مىدهد كه در آب دهان شخص غضبناك سمى وجود دارد كه در ديگران هم اثر مىكند.
بنا بر اين، غضب يك بيمارى روحى خطرناكى است كه به صاحب آن آسيب مىرساند و گاهى ضرر آن به ديگران هم مىرسد و صاحب آن را به ارتكاب جرائم وادار مىكند.
حكما و فلاسفه و پزشكان و دانشمندان با انواع وسايل به معالجه اين بيمارى اقدام كردهاند به اين اميد كه بيمار شفا يابد ولى موفق نشدهاند ولى دين اسلام آن را با آسانترين وجه معالجه كرده و جلو آن را گرفته است. همان گونه كه در حديث شريف آمده است.
پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود: هر گاه يكى از شما از غضب بدى ديد، اگر ايستاده است بنشيند و اگر نشسته است بايستد و اگر غضب فروكش نكرد با آب سرد وضو بگيرد يا غسل كند چون آتش را چيزى جز آب خاموش نمىكند. امام صادق عليه السّلام فرمود: غضب، كليد همه بديهاست.
و فرمود: غضب، قلب حكيم را از بين مىبرد.
و فرمود: هر كس به خشم خود مالك نباشد، به عقل خود مالك نيست.
و فرمود: اگر حليم و بردبار نباشى خودت را به بردبارى بزن. و در حديث ديگرى آمده: از نظر ياور حلم كفايت مىكند. و فرمود: هر كس كه خشم او آشكار شود، حيله او آشكار مىشود و هر كس كه هوايش قوى باشد، احتياطش ضعيف مىگردد.
روش تندرستى در اسلام / ترجمه طب النبي وطب الصادق عليهما السلام، ص: 153-159
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1394-05-04] [ 11:45:00 ب.ظ ]
|