وبالوالدین احسانا.... | ... |
والدین در آیه چه کسانی هستند؟
در تفسير عياشى در ذيل آيه” وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً …"، از سلام جعفى از امام ابى جعفر (ع)، و از ابان بن تغلب از امام
صادق (ع) روايت آورده كه فرمودند: اين آيه شريفه در باره رسول خدا (ص) و على (ع) نازل شده (مىفرمايد امت اسلام
بايد به دو پدر خود رسول خدا (ص) و على (ع) احسان كنند)
آن گاه گفته: نظير اين مطلب در حديث ابن جبلة آمده، و آن گاه مىگويد: از رسول خدا (ص) روايت شده: كه والدين مسلمانان،
من و على هستيم.
[توضيحى در مورد روايت نبوى (ص):” من و على والدين مسلمين هستيم"]
مؤلف قدس سره: بحرانى در تفسير برهان بعد از نقل اين حديث مىگويد: اين معنا را صاحب كتاب الفائق نيز روايت كرده است .
عياشى، اين معنا را از ابى بصير و ابى جعفر و ابى عبد اللَّه (امام صادق) (عليهم السلام) ، و ابن شهر آشوب از أبان، از ابى جعفر (ع) روايت كردهاند، و آنچه در اين روايات آمده جزء باطن قرآن است، به آن معنايى كه ما در بحث پيرامون محكم و متشابه در جلد سوم عربى اين كتاب براى باطن قرآن كرديم.
آرى پدر و يا والد به معناى آن كسى است كه مبدأ بشرى وجود انسان باشد، و مسئوليت تربيت او را به عهده داشته باشد، بنا بر اين معنا، پس معلم آدمى و مربى كمالات او نيز پدر او است، و بنا بر اين مثل رسول خدا و حضرت امير المؤمنين (عليهما افضل الصلاة و السلام) از هر كس ديگرى و حتى از پدر جسمانى او سزاوارتر به اينند كه براى مؤمن پدر باشند، مؤمنى كه به وسيله آن دو بزرگوار هدايت يافته از انوار علوم و معارفشان اقتباس نمودند، زيرا پدر جسمانى به جز مبدأ بودن براى هستى او و تربيت جسم او دخالتى در هستى او ندارد، ولى پيامبر و ولى خدا جان او، و آدميت او و آخرت و معنويت او و كمالات درونى او را تربيت مىكنند، پس به پدر بودن سزاوارترند، و آياتى كه در قرآن سفارش والدين را به اولاد مىكند بر حسب باطن شامل اين دو بزرگوار نيز مىشود، هر چند كه به حسب ظاهر دو پدر جسمانى شمرده نمىشوند.
ترجمه الميزان، ج4، ص: 567
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1394-05-01] [ 09:27:00 ب.ظ ]
|