انتقاد پذیری

 

 

 

درزندگی تمامی ما انسانها اتفاقاتی رخ میدهد که مجبور به انتقاد میشویم و چقدر زیباست که انتقاد پذیر باشیم و خوب انتقاد کنیم و به جا.

اما انتقاد اگر در مسیر درست و با حسن نیت باشد باعث رشدو تعالی زندگی فردی واجتماعی و خانوادگی خواهدشد. در ذیل به نکاتی در رابطه با انتقاد اشاره میکنیم:

1.      زمان انتقاد

بهترین زمان برای انتقاد وقتی است که همسر آمادگی روحی و ذهنی لازم برای شنیدن را داشته باشد. به عنوان مثال انتقاد در زمانی که همسر از کار روزانه خسته است، در اوج عصبانیت، در هنگام ناراحتی از مساله ای و … کار چندان درستی نیست.بدون این آمادگی ممکن است این انتقاد نه تنها سازنده و مفید نباشد بلکه باعث ایجاد تنش در زندگی گردد. گاه ممکن است برای بدست آوردن موقعیت مناسب، انتقادی را گاه تا چند روز یا چند هفته یا چند ماه با تاخیر بیاندازیم البته  این به آن معنا نیست که بی کار نشسته و منتظر فرصت باشیم بلکه گاهی  باید خودمان زمینه را برای فرصت های خوب برای انتقاد آماده کنیم.

2.      مکان انتقاد

اگر با انتقاد به دنبال تغییر همسرتان هستید، در جمع به او انتقاد نکنید؛ زیرا بسیاری از افراد حتی آنان که مشتاق شنیدن عیب های خود هستند از انتقاد در جمع گریزان هستند و این امر ممکن است موجب عصبانیت و واکنش منفی آنان گردد.

برخی، عقده های خود را به بهانه انتقاد خالی میکنند؛ یعنی در جمع عیب فرد را می گویند تا شخصیت او را خرد کنند بعد هم اسم آن را انتقاد می گذارند.

3.      زبان انتقاد

اگر انتقاد را اهداء عیب به همسر بدانیم،( امام صادق ع: محبوب ترین برادرانم در نزد من کسی است که عیب هایم را به من هدیه دهد.) باید در هنگام انتقاد رویی گشاده،گفتاری دوستانه و لحنی مهربانانه داشته باشیم. در غیر این صورت انتقاد تاثیر خود را نخواهد گذاشت. برخی انتقاد خود را با زبان سرزنش آمیز مطرح می کنند. این کار بیش از این که شخص راتغییر دهد، ناراحت می کند؛ پس باید مراقب بود تا انتقاد ما شکل زخم زبان یا سرزنش به خودنگیرد.

 ادامه دارد…….

برگرفته از کتاب تا ساحل آرامش/ محسن عباسی ولدی

موضوعات: روایات اهل بیت(ع), اصلاح فی ما بین, همسرداری  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...